Cairns - daintree park & cape tribulation

28 september 2017 - Daintree National Park, Australië

Vandaag eendaagse excursie naar het regenwoud van noord oost Australie: daintree park en cape tribulation.

Het weer werkt lekker mee: rond 30 graden, overwegend zon, met in de middag iets meer bewolking. De groep is redelijk gemixt, al zijn er weinig mensen die alleen reizen.

De gids vertelt ons dat dit regenwoud het oudste is van de aarde: tussen 180 en 200 miljoen jaar oud. Dus nog veel ouder dan de dinosauriers.

We beginnen na het ontbijt met een aboriginal welkomst  ceremonie om ervoor te zorgen dat we weer heelhuids uit het park zullen komen.

We beginnen met een wandeltochtje door het park (na korte tocht met shuttlebus). Hier is de kans om in de rivier te zwemmen. Ik had wel mijn zwembroek aan, maar gezien de korte tijd (45 min) wou ik liever iets van het park zien.

En ik had geluk: 2 slangen gespot. Een 'red belly black snake' en een 'amathyst python'. De red belly staat hoog in top 20 van meeste giftige slangen (samen met nog 16 andere australische slangen soorten!). De python vond ik erg mooi.

Dan volgt een tour over de rivier waarbij we nog een salty spotten. (Al was de salty in de billabong toch wel iets groter).

Na een lunch vlakbij het strand volgt nog een rondleiding bij cape tribulation door een stuk regewoud met uitleg over met name planten en boomsoorten. Best interessant, maar niet zoveel van onthouden. Wel bijzonder vond ik de lianensoort die zijn gastheer volledig opvreet, waarna er een holle lianenboom overblijft.

Na terugreis van 2 uur even opgefrist en een hapje wezen eten met Luciano (die ik bij Kakadu tour ben tegengekomen). En dan nog even het blog bijwerken.

Morgen begint mijn duik cursus. Ik ben erg benieuwd.