Australie - Duikles en duiken bij Great Barrier reef (29 sept t/m 2 okt 2017)

2 oktober 2017 - Norman Reef, Australië

Op vrijdag 29 september begint mijn duikles. Ik blijk de enige in de klas te zijn, dus ik heb privé les. Mijn lerares is Kat, een charmante en goed gehumeurde deense die al zo'n 3 jaar in australie is.

De theorie is voor mij niet zo moeilijk en na twee dagen ben ik de eerste leerling van Kat die het examen foutloos maakt :)

Dan ga ik op zondag morgen naar het great barrier reef, om precies te zijn Norman reef.

Daar maak ik kennis met mijn instructeur voor de resterende 4 duiken die inderdeel zijn van mijn cursus: Ollie, een typische engelsman met veel humor.

Op mijn 3e duik heb ik iets zeer bijzonders gezien:

Een groep van 16 death stingrays (ja, dezelfde soort die Steve Irwin van het leven beroofde). Ze kwamen als groep in formatie aangezwommen. Het zijn zeer majesteuze dieren. Ze glijden door het water. We hebben ze kort geprobeerd met hun mee te zwemmen, maar al vrij snel konden we ze niet bij houden en verdwenen ze inde verte uit het zicht.

Mijn instructeur ging helemaal uit zijn dak na de duik. In al zijn 3000+  duiken had hij dit nog nooit gezien. Ik dacht eerst dat het heel normaal is dat je dit op het rif ziet, en realiseer me achteraf pas hoe ontzettend veel mazzel ik heb gehad dat ik dit heb mogen zien. Zeer bijzonder.

Ik heb natuurlijk nog meer leuke dingen gezien op het rif, zoals schildpad, cuttle fish (pijlstaart inktvis), veel vissen, en ik sta op de foto met "Nemo"  :)

Al met al een zeer bijzondere ervaring.

Ik kan iedereen aanraden om te leren duiken op great barrier reef. Maar boek dan wel minimaal twee overnachtingen op het schip: ik heb uiteindelijk maar 1 duik kunnen maken toen ik mijn PADI open water certificaat gehaald had. Dat was echt te weinig. Ik moet nu echt nog een keer terug....heel vervelend ;)